Mød det lokale filmmiljø: Erik Zappon

Det er de færreste, der allerede som barn ved præcist, hvad de vil med deres liv. Men sådan var det for Erik Zappon. Erik var ikke meget mere end 8-9 år, da han sneg sig ind i biografmørket i en af de mange hedengangne biografer som Folketeatret, Regina, Kosmorama og Palads i Aarhus for at se Orson Welles og de andre store amerikanske, tyske og franske filmskabere fra 50, 60 og 70’erne på det store lærred – og så var han solgt. Zappon voksede op og er blevet en internationalt anerkendt filmfotograf. Han er cheffotograf på filmatiseringen af bestsellerromanen ‘Undtagelsen’ med biografpremiere den 2. juli.

Erik Zappon sammen med den unge skuespiller Harald Kaiser Hermann under optagelserne til 'Der kommer en dag'.

”Det er den visuelle fortælling, der tænder mig i det – helt klart. Jeg bruger billedet til at tale for mig. Man kan sige, at jeg taler billeder”, fortæller Erik Zappon, når han bliver spurgt, om hvorfor han er blevet filmfotograf.

Han fortsætter: ”Jeg synes, det er så vildt, at man kan skabe noget, som tager fat i menneskers psyke og ryster dem. Det er de helt store følelser, der er på spil… glæden, sorgen, hele følelsesregistret. Senere kom lysten til at iscenesætte virkeligheden, fastholde situationen i optagelsen, og herved opdagede og fandt jeg nysgerrigheden, lidenskaben, lysten til filmen og fotografiet, som aldrig er blevet slukket. Jeg har elsket det altid. Der findes ikke noget bedre.”

Fra Aarhus – ud i verden – og hjem igen
Erik Zappon fik først en uddannelse som reklamefotograf og havde en ganske succesfuld karriere i nogle år i Aarhus. Men filmen trak stadig i ham, så efter en lille omvej forbi Arkitektskolen søgte han ind på Filmskolen og rejste til København sammen med sin kone Ingrid Søe, som på det tidspunkt med en uddannelse fra Designskolen Kolding også arbejdede i filmbranchen som kostumedesigner.

Erik Zappon blev uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole i 1987. Det var samme år som bl.a. Peter Aalbæk og Susanne Bier, og Zappon var da også fotograf på Biers to første spillefilm. På filmskolen mødte han også Jesper Westerlin Nielsen, som har været hans faste samarbejdspartner gennem alle årene.

I 1987 fik han og Ingrid deres første barn og besluttede at rejse tilbage til Aarhus og familien, og det har været hans base lige siden.

Jeg synes, at der sker lidt mere i Aarhus i dag. Det var sådan i starten, at mange af de produktioner, som man ikke lavede i København, fordi budgettet var for lille, de kom til Aarhus. Der blev lavet nogle ting, som blev meget sjove og lykkedes godt på trods af et lille budget. Men i disse år sker der en professionalisering af det lokale miljø. Det skyldes nok, at der er mere udveksling af arbejde mellem øst-vest, fordi der kommer flere produktioner her. Det skaber udvikling, og nogle af dem, der kommer herfra, tager tilbage og laver deres ting her. Derfor er det fedt, når man kommer på en produktion som fx ‘Undtagelsen’, hvor holdet er blandet af folk fra øst og vest.

Undtagelsen – en svær visuel udfordring
Erik Zappon kom tidligt ind i processen med filmatiseringen af Christian Jungersens succesfulde roman ‘Undtagelsen’. Og det er sådan, han foretrækker at arbejde, så det visuelle udtryk kommer i centrum fra start. Fridthjof Film står bag produktionen – og i spidsen for det visuelle team står Jesper W. Nielsen, Erik Zappon og production designer Sabine Hviid, som også er én af Eriks faste samarbejdspartnere.

Erik Zappon og hans team blev præsenteret for historien og læste bogen i 2016.

”Det er jo et stort værk på 620 sider. Da jeg læste den, tænkte jeg, at den kan da aldrig koges ned til én film. Men Christian Torpe, som har skrevet manuskriptet, har gjort et fantastisk stykke arbejde. Jeg synes virkeligt, at han har fået presset essensen ud af det.”

Omkring et år senere gik produktionen i gang. I første omgang med en researchtur til Budapest, hvor Sabine Hviid foreslog at lægge store dele af produktionen. Med en markant støtte til projektet fra Den Vestdanske Filmpulje, blev optagelserne fordelt mellem Budapest og Aarhus – hvilket viste sig at blive en stor fordel for det udtryk, som Zappon og resten af holdet ønskede for filmen.

”Jeg syntes faktisk fra starten, at det var en meget svær film at lave. Jeg havde et visuelt slagsmål inde i hovedet omkring, hvordan det nu skulle komme til at hænge sammen. Og jeg har været i tvivl mange gange. Det har været tøj, makeup, hår, location, vægfarver, som jeg har stillet spørgsmål til. For når man læser bogen, som er stærkt visuelt og fyldt med følelse og fornemmelse, ser man det klart for sig. Historien er jo placeret meget specifikt i København med angivelse af steder helt ned på gadenavn. Derfor var det faktisk rart at få den løftet ud af København, så det ikke var 1-til-1. Det er lykkedes, for universet fra Aarhus og Budapest passer sammen. Interiør- og eksteriørscenerne skiller ikke den visuelle stemning, men samler og styrker det. Indfødte aarhusianere kan nok se, hvornår vi er i Aarhus, og hvornår vi er i Budapest, men udtrykket er rigtigt. Det er bare blevet en unavngivet storby i Vesten, som var vores ønske fra starten.”

Historiefortællingen frem for egoet
Selvom Erik Zappons virke og billedunivers efterhånden er blevet både kendt og anerkendt – bl.a. er hans værker udgivet i bogform i ‘The EZ Experience’, der er med til at inspirere andre fotografer verden over – vil han aldrig presse sit eget ego eller personlige præferencer ned over projekterne.

”Det handler om at fortælle en bestemt historie. Det kan blive en voldtægt på historien, hvis billedstilen og billedfortællingen ikke understøtter historien 100 %. Så kan historien ødelægges. Der skal være en synlig visuel stil, men det er allervigtigst, at den ikke dominerer, men understøtter historien.”

Han uddyber: ”Mit personlige afsæt og kunstneriske udgangspunkt er noget helt andet. Jeg synes jo for eksempel, at det er fedt med sort/hvid-billeder. Men folk ville jo klappe sig selv på lårene af grin, hvis jeg ville lave det. For eksempel er noget af det, som Luis Buñuel har lavet, vildt og vanvittigt, og jeg elsker det. Men de historier findes ikke i dag. Tingene skal passe sammen, for at det går op i en højere enhed. Man kan godt have en personlig stil, men man adapterer og inspireres af den tid, man er i. Og når det er muligt at tilsætte lidt eventyr eller skævhed og undslippe det kedelige socialrealistiske og udfordre fantasien og det uforudsigelige… Der kommer energien, glæden og galskaben frem i mig.”

Den nuancerede og helhedsorienterede tilgang til arbejdet kan måske også være årsagen til, at Erik Zappon nyder at kombinere sin rolle som filmfotograf med andre typer opgaver, særligt som stillfotograf, men Zappon har også planer om at udvide sit CV med endnu en titel.

”Jeg kan ikke sige meget om det, men jeg er ved at udvikle et projekt, hvor jeg skal instruere for første gang. Det er et kammerspil, et trekantsdrama, som man virkeligt kan nørde med. Det glæder jeg mig virkeligt til og håber, vi snart kommer i gang.”

‘Undtagelsen’ får premiere i hele landet 2. juli 2020.

Læs også portrætinterviewet ‘Mød det lokale filmmiljø: Mia Strøbech’

Fakta

Erik Zappon er født og opvokset i Aarhus.

Han blev i 1978 uddannet reklamefotograf, hvorefter han arbejdede i fem år hos flere store anerkendte reklamefotografer. Sideløbende var han begyndt at arbejde med fotografiet som kunst og med flere udstillinger i udlandet. Samtidig søgte han ind på Filmskolen, blev optaget i ’83 og fik sin formelle uddannelse fra Den Danske Filmskole i 1987.

Erik Zappon har blandt andet været cheffotograf på filmene ‘Freud flytter hjemmefra’, ‘Russian Pizza Blues’, ‘Okay’, og tv-serierne ‘Dicte’, ‘Borgen’ og ‘Greyzone’ og senest på spillefilmene ‘Der kommer en dag’ og ‘Undtagelsen’.

‘Undtagelsen’ er optaget på location i Budapest og Aarhus i efteråret 2018 og er støttet af Den Vestdanske Filmpulje.

Zappon arbejder fast sammen med instruktør, manuskriptforfatter og filmklipper Jesper Westerlin Nielsen.

Han er gift med designchef Ingrid Søe og har tre børn.