Skip to content

Mød det lokale filmmiljø: Klement Thorst

Når sci-fi kærlighedsdramaet For Evigt ruller over biograflærredet fra den 18. april, kan man få indblik i Klement Thorsts kreative rekvisitter og scenografi. Klement Thorst driver konstruktionsvirksomheden Burning Snail i Odder, som blandt andet har bygget en bevægelig og interaktiv ubåd til filmen, som er støttet af Den Vestdanske Filmpulje. Det er den største opgave, virksomheden har løst til dato, men det har ikke altid ligget i kortene, at Klement skulle leve af at bygge rekvisitter og scenografi til film. Kom med ind i hans kreative univers, der er blevet til ad omveje.

Klement Thorst driver konstruktionsvirksomheden Burning Snail i Odder, som blandt andet består af et 500 kvm stort værksted. Foto: Sofie Themsen.

I portrætserien ’Mød det lokale filmmiljø’ sætter Den Vestdanske Filmpulje flere gange årligt fokus på nogle af de spændende profiler, som arbejder professionelt med tv, film, animation og kreative teknologier i Filmpuljens medlemskommuner. Artiklen om Klement Thorst fra Burning Snail er det første portræt i år.

Af: Sofie Themsen / somt@aarhus.dk 

 

 

I en metalreol på bagvæggen ligger de stakket op. Først runde, aflange og firkantede. Så smalle, brede og høje. Jernrør i forskellige størrelser og udformninger. Klement Thorst står bøjet over et svejsebord ved siden af.

Vi møder ham i Burning Snails lokaler i Odder – et 500 kvadratmeter stort værksted med et tilstødende lokale på samme størrelse, som bruges til studieudlejning. Blandt jernrør, skruer og store maskiner toner skulpturelle værker frem i forskellige dele af tilblivelsesprocessen. På en konstruktion båret af fire gamle vognhjul står en brun tidsmaskine med et rustent tandhjul og håndtag på siden.

Det er altid billederne, der har drevet mig. Dét at kunne bygge forskellige miljøer og universer op og fortælle noget i det visuelle. Det har altid været den måde, jeg har udtrykt mig på, lyder det fra Klement Thorst.

Tidsmaskinen er bygget til filmen Julemandens datter 3, og rekvisitter som den har Klement Thorst bygget mange af de seneste ti år.

Rekvisitter skal ikke kun se flotte og realistiske ud, de skal også føles rigtige, når man rører ved dem. Med tidsmaskinen har jeg forsøgt at skabe et udtryk, der får en til at tænke, okay den her kan måske godt kan tage os tilbage i tiden.

Klement har drevet konstruktionsvirksomheden Burning Snail siden 2015. Han har ingen ansatte, men hyrer gode folk ind, når hans egne to hænder er for lidt, eller når han har brug for at blive inspireret af nogen, der er dygtigere end ham, som han selv beskriver det. Og selvom han driver virksomheden som et one-man-band, omtaler han altid Burning Snail som ’her hos os’ eller ’vi gør ofte sådan’.

Det er ikke kun min fortjeneste, at Burning Snail lykkes så godt. Det skal også tilskrives alle de folk, der tager del i de enkelte projekter.

Alt efter behov hyrer han alt fra gamle tømrermestre til teaterteknikere ind, og hans samarbejdspartnere har derfor en bred pallette af kompetencer. Den beskrivelse passer også meget godt på ham selv, for Klement kommer med en bred vifte af erfaring, der aldrig har været målrettet noget bestemt.

 

En kringlet karrierevej

Klement Thorst voksede op i Hjortshøj nord for Aarhus, og i den lokale folkeskole blev han præsenteret for de traditionelle karriereveje.

I syvende klasse var jeg i praktik som tømrer, og så havde jeg ligesom prøvet det. Derefter vidste jeg, at jeg aldrig skulle være tømrer, griner han.

I dag lever han af at bygge med mange forskellige materialer, men det har aldrig været selve håndværket, der har drevet ham. Det har snarere været de visuelle og eventyrlige universer:

Jeg har ikke læst tegneserier, jeg har kigget tegneserier. Siden jeg var helt lille, har det været billederne, jeg har fundet interessante. Og så har jeg altid haft en forkærlighed for film. I min folkeskole kunne man få lov til at lave film, så jeg lavede uendelig mange storyboards med den ene tændstikmand efter den anden.

Begge forældre var socialpædagoger, men ved siden af arbejdet spillede faren amatørteater. Klement begyndte selv at bygge rustninger til rollespil, og han har altid været god til at bruge sine hænder, som han ydmygt beskriver det. Efter folkeskolen fik han arbejde på en række værksteder hos nogle mindre teatre og i mange år troede han, at han skulle leve af at lave lys til sceneopsætninger. Han søgte blandt andet ind på Statens Teaterskole som lysdesigner, men efter et afslag og flere korte forløb på en håndfuld filmskoler startede han på uddannelsen som teatertekniker på Aarhus Tech i 2006. Her blev et svejsekursus en øjenåbner for ham:

Jeg fik lov til at svejse og sætte alt muligt jern sammen. Det var fandme fedt, og jeg var samtidig rigtig god til det. Så i stedet for at hænge på lysmanden i mine forskellige praktikperioder, begyndte jeg at hænge ud på værkstederne, hvor jeg kunne svejse endnu mere.

Efter uddannelsen flyttede han til København og fik arbejde på Østre Gasværk Teater. Her havde flere af kollegaerne deres eget lille værksted ved siden af jobbet – men hvor de fleste arbejdede med træ, slog Klement og hans kammerat sig ned for at arbejde med jern. Det blev det første spæde skridt til Burning Snail.

Power-sneglen bliver født

Da Klement og hans kæreste i 2015 flytter hjem til Østjylland efter et par år i hovedstaden, finder Klement et lille rum i Odder, som han bygger om til et værksted. Under navnet Burning Snail begynder han at bygge scenografi, kulisser og udføre andre håndværksopgaver for en række teatre. Langsomt bliver teateropgaverne byttet ud med reklamefilm, og derfra begynder det at tage fart:

– På et tidspunkt bliver jeg kontaktet af spillefilmen Du Forsvinder, som spørger, om jeg vil lave et par setvægge til dem. Jeg havde gået på flere filmskoler, fordi jeg drømte om at arbejde med det filmiske univers, og pludselig smeltede min byggetekniske kunnen sammen med min interesse og forståelse for, hvad kameraet og lyset laver på en produktion. Det er første gang, jeg har haft en følelse af, at mit arbejdsliv går op i en højere enhed. Og det er ikke kun dejligt for mig, men også for de produktionsselskaber, der hyrer mig, for jeg er ikke bare tømrer, jeg har også en forståelse for, hvad produktet skal kunne, fortæller Klement Thorst.

I dag løser Klement primært opgaver for film- og tv-produktioner, og han tror, at det hele har flasket sig, fordi han har haft en tilpas mængde is i maven, selvom karrieplanerne har været uklare:

– Jeg har altid tænkt, at det hele nok skulle gå. Der er hele tiden muligheder, der åbner sig, og så handler det om at gå med og sige ja. Jeg har sagt rigtig meget ja, og det er det, der har formet min karrierevej. Det hele har været præget lidt af tilfældigheder, men det har betydet, at jeg har prøvet forskellige ting af, og i 80% af tilfældene er det gået godt. Så jeg er heldigvis ikke blevet slået ud undervejs.

På den måde smelter firmanavnet Burning Snail fint sammen med Klements langsomt voksende karrierevej.

– For mig er sneglen et billede på antivækst og anti alt, der handler om firmaer med fart på, som kun har øje for at ekspandere. Det billede har jeg taget og puttet sammen med et power-ord, så sneglen bliver noget nyt.

 

Interaktiv sci-fi opgave

Tilbage i 2021 blev Klement kontaktet om det, han selv karakteriserer som en af de virkelig sjove opgaver.

– Først skyndte jeg mig at sige ja, og så måtte jeg finde ud af, hvordan jeg kunne løse opgaven bagefter, siger Klement med et bredt smil på læberne.

Produktionsselskabet Hyæne Film ville hyre ham til at bygge den ubåd, der i spillefilmen For Evigt sender videnskabsmanden Elias (spillet af Simon Sears) flere kilometer ned under Atlanterhavets overflade for at lukke en mystisk sprække i havbunden.

– Det var en stor hovedbryder, og det var det interessante ved det. Før jeg gik i gang, skulle jeg blandt andet gennemskue, hvordan jeg fik ubåden til at bevæge sig, og hvilke dele der skulle reagere, når skuespillerne rørte ved det.

Til en start blev Klement sat i kontakt med filmens scenograf, som allerede havde nogle tanker og ønsker til, hvordan ubåden skulle se ud. Ud fra skitser og en økonomisk ramme besluttede de i fællesskab, hvad Klement skulle arbejde videre på. Og så var det ellers hans opgave at få det til at se overbevisende ud.

– Jeg startede lige i midten af ubåden og byggede det, der var mest firkantet. Så havde jeg et center at arbejde ud fra med de mange skæve vinkler. Jeg føler næsten, jeg var udlært snedker bagefter, griner han.

Sammen med en række gode folk har Klement også bygget to scenografier til For Evigt – den ene på restauranten Keyser Social i Aarhus. Her byggede de den scene, som karakteren Anita (spillet af Nanna Øland Fabricius bedre kendt som Oh Land) optræder på i filmen med The Minds of 99-hittet ’Hurtige Hænder’. For Evigt er den største opgave, virksomheden har løst til dato, og den indeholder alt det, der gør, at Klement møder glad ind på værkstedet dag efter dag.

– Noget af det jeg holder mest af ved mit arbejde er bredden i opgaverne. Lige så sjovt det er at kombinere jern, træ, lys og bevægelige dele i en konstruktion som ubåden, lige så sjovt er det at bygge en flot setvæg. For der er altid en tilfredsstillelse i at lave noget, der ser fedt ud, uanset hvad det er.

 

Flere film i fremtiden

Tilbage på værkstedet i Odder står Klement Thorst bøjet over sit næste projekt ved svejsebordet. Han kan endnu ikke løfte sløret for, hvad det er, men han er altid glad, når opgaven indebærer jern.

Glæden ved arbejdet har drevet virksomheden frem siden 2015, og til næste år kan Burning Snail derfor fejre 10-års jubilæum. Hvis man spørger Klement, hvor han drømmer om at tage sin virksomhed hen i løbet af de næste 10 år, er svaret klart:

Jeg håber, at vi løser endnu flere opgaver for film. Det kunne være rart, hvis vi er stedet, folk ringer til både, når de skal bruge noget traditionelt som setvægge og noget mere utraditionelt, som tangerer kunstnerisk byg.

Han drømmer desuden om, at der kommer mere flow på værkstedet, som han selv beskriver det – en simpel drøm om at være flere faste folk i det daglige, så han har nogle kollegaer at møde ind til hver dag.

Til trods for at hans karrievej ikke har været drevet af et bestemt endemål, så handler hans arbejde i bund og grund om det samme, som optog ham tilbage i folkeskolen, da han kiggede tegneserier og lavede storyboards – nemlig om at skabe billeder og bruge sine hænder.

Det ultimative vil være, hvis Mad Max-universet ringer og spørger, om vi kan løse en opgave for dem, runder Klement af:

De tager jern i så mange forskellige retninger, og det vil være det største at skabe billeder og jernrekvisitter i så stor skala for en filmproduktion.

Fakta

Klement Thorst er født i 1983 og vokset op Hjortshøj. I dag bor han i Saksild med sin kæreste og deres to fælles børn på henholdsvis 9 og 4 år.

Klement er uddannet teatertekniker fra Aarhus Tech, og i 2015 startede han konstruktionsvirksomheden Burning Snail i Odder.

Burning Snail bygger kulisser og rekvisitter til film og tv og tilbyder studieudlejning.

Virksomhedens arbejde kan opleves i spillefilmen For Evigt, som har biografpremiere den 18. april. Til filmen har Burning Snail produceret en ubåd og det kontrolrum, der er tilknyttet ubåden samt to scenografier på henholdsvis restauranten Keyser Social og cocktailbaren Loulou i Aarhus.

Burning Snail har tidligere løst opgaver for spillefilm som Du Forsvinder, Julemandens Datter 3, Hvidstensgruppen 2, Nattevagten 2, Bamse og Rose.

Se traileren til For Evigt og få et glimt af Burning Snails ubåd.

Den Vestdanske Filmpulje

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Få beskeder om ansøgningsrunder, calls, nyheder, events og meget andet.