- 24 juni, 2019
Mød det lokale filmmiljø: Kirsten Zäschke
Del på
I den kommende tid sætter Den Vestdanske Filmpulje fokus på nogle af de mange spændende mennesker, der arbejder med film, tv og animation i vores område. Her kan I møde Kirsten Zäschke, der arbejder som makeupartist, stylist og kostumier på en lang række film – både i Danmark og udlandet. Hun er lige nu ved at færdiggøre produktionen af krimiserien ‘DNA’.
– Den bliver fed, og der er nogle virkeligt gode kræfter på, som for eksempel skuespillerinden Charlotte Rampling. Man får da et lille sug i maven, når der kommer sådan en megastjerne ind ad døren, fortæller Kirsten Zäschke om tv-serien ‘DNA’.
Vi mødte Kirsten, da hun var på et lynvisit et par dage i Aarhus midt i optagelser på serien i Tjekkiet.
– Jeg skal derned igen i morgen tidligt. Jeg var færdig med ‘Gidseltagningen’ for Kanal 5 i december, og så lavede jeg nogle reklamefilm og nogle modejobs i København, og så gik jeg i gang med ‘DNA’ tre uger efter. Vi fortsætter til Paris efter Prag, og så er vi færdige med optagelser i juni.
Sådan er hverdagen for Kirsten Zäschke – fra Aarhus, ud i verden og hjem igen. Kirsten har arbejdet i mange år som makeupartist – oftest som chefsminkør – stylist og af og til som kostumier på store filmproduktioner som ‘Du forsvinder’, ‘Gud taler ud’, ‘Sorg og glæde’, ‘Olsen Banden’, ‘Drømmen’, ‘Julemandens Datter’ og lige nu den danske krimiserie ‘DNA’, som bliver vist på TV 2 til efteråret. Og det er ikke kun de danske produktioner, der har fået øjnene op for Kirstens arbejde. Hun har arbejdet på ‘Mission: Impossible – Ghost Protocol’ og i modebranchen med en ansættelse hos Armani i Milano blandt andet. Desuden arbejder hun med boligindretning, og hun får såmænd også skabt sig en markant profil som kunstmaler ind imellem opgaverne rundt i verden.
Jobbet som chefsminkør på produktionen af ‘DNA’ varer for Kirsten omkring et halvt år sammenlagt. Hun starter processen med at læse manus og begynder at gøre sig nogle tanker om karakterne. Derefter går sminkeprøverne i gang – ofte samtidigt med møder med instruktør, kostumier og producent. På filmproduktioner er hun normalt med på optagelser i syv uger med to til tre ugers forberedelse.
– Processen er hele tiden et stort kompromis mellem alle os på holdet. Jeg skal starte forfra hver gang med nye mennesker. Hvordan ser skuespilleren karakteren? Hvordan ser jeg den? Og hvordan ser instruktøren den? Nogle gange har indspilningslederen eller fotografen også en holdning. Så der er mange mennesker, som skal blive enige.
Når man spørger Kirsten, hvad hun gerne vil fortælle folk, som man måske ikke lige ved om jobbet som sminkør, så er hun hurtig til at svare:
– Der er mange der ikke ved, hvordan vores hverdag er. Det er benhårdt arbejde.
Vi er en slags skriftefar, for når man rører ved folks ansigter, så sker der ét eller andet – enten så lukker folk helt ned eller også åbner de op.
– Nogle nyder at være i processen, og andre synes, det er irriterende. Du skal kunne rumme lidt af hvert. Men oftest får man nogle helt fantastiske samtaler og en god kontakt med den, der sidder i stolen. Og det er noget, som folk undrer sig over. De tænker, at makeup – det er da bare lidt pudder. Men jeg har jo 48 kæmpestore kasser fyldt med ting at slæbe rundt på. På ‘DNA’ filmede vi om natten i Brønderslev, og det haglede, og jeg stod jo udenfor og skulle lave hjernemasse, da jeg også laver special effects makeup. Så tænker man ”Lige i dag kunne jeg godt bruge en palmestrand”.
Jysk gæstfrihed og kapacitet
Kirsten Zäschke bemærker, at der er kommet flere produktioner til Jylland. Og den udvikling vil hun rigtig gerne være med til at styrke.
– Der kommer jo meget støtte fra Den Vestdanske Filmpulje. Så skal vi da også sørge for at have nogle mennesker i Aarhus. Der er mange filmfolk, som flytter fra Aarhus og til København. Det er ikke altid strategisk smart for de unge at rykke derover. Der er jo en kæmpe konkurrence for de nye derovre. Der er mange at ’kæmpe’ imod, når du skal have løn for dit arbejde.
Kirsten har da også flere gode oplevelser fra filmoptagelser uden for København. Da hun var med på produktionen af ‘Julemandens Datter’ i Viborg, oplevede hun en enorm gæstfrihed, velvillighed og hjælpsomhed i byen og området.
– Jeg håber, at man om nogle år kan finde en masse fantastiske kapaciteter i Aarhus og ikke kun i København. Og det har vi jo også allerede. Jeg tror også, at det hjælper, at man har skolen her (Red: VIA Film og Transmedia). De unge får jo også et tilhørsforhold til stedet. Jo mere man oplever i sin by, jo mere får man lyst til at skabe noget her. Jeg elsker København, at arbejde derovre og har mange venner der, men finder en anden ro i Aarhus.
Fra Dansk Supermarked til ‘Mission Impossible’ i Dubai
Kirsten Zäschke er født i Horsens og har haft Østjylland som den base, hun er vendt tilbage til hele sit liv – efter længere perioder i Tyskland, Italien, England, Dubai, Brasilien og Cape Town. Hun er absolut ikke gået den lige vej til en succesfuld international makeupartistkarriere.
Hun er uddannet ved Dansk Supermarked som lederaspirant, har været ved Designskolen i Kolding, arbejdet på et sygehus som lægesekretær, hun arbejdede som model i nogle år og har haft sin egen forretning.
– Det har været én stor gryderet. Min barndomsveninde har sagt til mig: ”Du har altid været så ambitiøs”. Men jeg ser det mere som at være eventyrlysten. Som barn drømte jeg om at skabe og tegne en karakter, og det er jo faktisk det, jeg er kommet til at lave – ved et tilfælde. Jeg kan lide at lave billedet og udtrykket.
I 1992 så Kirsten en annonce fra en makeupskole i DSB’s blad ‘Ud og se’. Så brugte hun hele sin opsparing på det, og det blev et startskud.
– Min lærer var god til at skubbe på mig. Hun så et lys i mig. Jeg kom for eksempel til at rejse rundt med rockbandet White Snake, fordi hun gav mig nogle chancer. På den måde kom jeg også på den finske ‘The Julekalender’, og jeg blev Danmarksmester i makeup, så snart jeg var færdig. Jeg havde jo ikke flere penge, så jeg måtte jo vinde en konkurrence for at komme på frisørskole og lære noget mere. Du kan vælge at hoppe på toget og tage på eventyr, eller du kan vælge at bo inden for Ringgaden og være tilfreds med det.
Kirstens gå-på-mod har givet mange alsidige oplevelser. Lige før finanskrisen tog hun til Dubai for at starte et produktionsselskab; et full serviceselskab inden for mode- og reklamebranchen med at finde locations og rekvisitter og sætte hold.
– Jeg stillede mig bare op og tænkte ”der er altid én eller anden, som ved, hvem jeg skal snakke med”. Det var også sådan, at jeg kom med på holdet for ‘Mission: Impossible’. Jeg var jo i Dubai, mens de filmede, og så skrev jeg til chefsminkøren. Så ringede hun tre timer efter og spurgte, hvornår jeg kunne komme.
– Det var fedt at prøve. Det er fedt at arbejde internationalt. Du lærer meget ved at arbejde med andre mennesker fra andre kulturer. Der er ikke nogen, der gør ting på samme måde. Men man finder også ud af, hvor dygtige vi er i Danmark. Det er noget af det, jeg har værdsat mest i Dubai og på et kæmpe filmset. Jeg tror, vi har en helt anden disciplin. Sådan lidt ”spejderæreagtigt”. Vi er lidt spejderpiger og -drenge.
Det fedeste job i verden
Kirstens kalender ser ikke ud til at blive tømt lige foreløbigt. Hun udvider sine opgaver inden for boligindretning og samarbejder med fotografer – men filmen har en særlig plads i hendes hjerte:
– Jeg elsker at lave film. For eksempel var ‘Gud taler ud’ en helt fantastisk produktion. Solen skinnede hver dag. Nogle produktioner er bare en fest. Og der er altid et fantastisk samarbejde med spillerne på et langt intenst forløb med meget grin og nærhed. Tænk sig, at jeg er så heldig, at jeg får lov til at lave min hobby hver dag. Jeg er sammen med dejlige mennesker. Oftest er folk glade og søde over for hinanden, da vi er afhængige af hinanden. Ligesom på en båd, når man krydser Atlanten i høj sø, så samarbejder man og løfter i flok. Når man er på sådan en produktion, så er det her job det fedeste i hele verden.
Læs også portrætinterviewet ‘Mød det lokale filmmiljø: Rasmus Frøkjær Justensen’
Fakta
Kirsten Zäschke er makeupartist, kostumier og stylist og har base i Aarhus, Danmark. Hun er født i Horsens.
Kirsten startede sin makeup- og kostumekarriere i Milano, Hamborg og London, efter hun vandt Danmarks- og Europamesterskaberne i makeup. Hun har arbejdet for blandt andre L’Oreal, La Roche Posay og Vichy.
Efter nogle år i modebranchen startede hun i 1998 på sine første filmprojekter, ‘Olsen Banden’, både i Finland og Danmark. Kirsten har mange års erfaring fra hele verden inden for både mode og filmproduktion.
Hun har blandt andet arbejdet på film som ‘Håbet’, ‘Julemandens Datter’, ‘Gud taler ud’, ‘Du forsvinder’ og ‘Mission: Impossible – Ghost Protocol’ og tv-serier som ‘Dicte’, ‘Gidseltagningen’ og ‘DNA’.