Skip to content

Mød det lokale filmmiljø: Johan Oettinger

Filmatiseringen af den kendte og elskede børnebog “Folk og Røvere i Kardemomme By” får premiere den 9. februar. Det aarhusianske animationsselskab WIREDFLY har med støtte fra Den Vestdanske Filmpulje stået for scenografi og interiør på filmen.

Johan i gang med arbejdet på SEVEN MINUTES IN THE WARSAW GHETTO. Foto: WIREDFLY.

WIREDFLY er ét af de eneste produktionsselskaber i Danmark, der specialiserer sig konsekvent i stop motion. Virksomheden beskæftiger i dag 17 fastansatte og en række freelancere – en broget flok af animatorer, programmører, lyddesignere, forfattere, dukkemagere, m.fl.

Vi møder WIREDFLYs direktør Johan Oettinger i WIREDFLYs lokaler i Sydhavnen – 300 m2s labyrint fyldt med skærme, tegninger, figurer og en tilsyneladende uendelig mængde byggematerialer en solrig torsdag formiddag. I dag er alle samlet på kontoret, hvor de to og to skal teste spillet “Vokabulantis” – et projekt, som Johan og WIREDFLY har arbejdet på siden 2012.

Fra enspænder i Vestjylland til leder for 20 i Sydhavnen

Johan Oettinger voksede op i Vestjylland i en lille by i nærheden af Varde og Blåvand. Han tilskriver selv opvæksten dér den vilje og selvstændighed, som det har krævet at starte sin egen virksomhed – og holde fast.

“Der var ikke så mange at lege med der. Altså når man interesserede sig for maleri og dukker og computerspil og sådan noget. Så jeg var meget alene med det. Det udgangspunkt har også gjort, at jeg bare har startet alene med mit eget. Og bygget det op fra bunden. Generelt tror jeg ikke, det handler om at være den mest talentfulde eller den bedste. Det handler bare om at have størst stædighed og stamina. Og blive ved og ved og ved.”

Johan fandt sig ikke tilpas i det gængse uddannelsessystem og har da heller ingen papirer på det, han har gjort til sin levevej. Johan er typen, der bare går i gang.

Han flyttede til Aarhus, fandt et lokale og gik i gang med at lave stop motion på fuld tid. Nu viste kalenderen 2006, og WIREDFLY var født. Først i lokaler under Øst for Paradis, og fra 2009 i de snørklede, hyggelige omgivelser i Sydhavnen.

Vejen til succes har ikke været helt lige, og det har krævet en særlig viljestyrke at insistere på sin kvalitet i en branche med mange om buddet.

“Jeg tror virkelige, at jeg er kommet frem på stædighed. For man får jo nej hele tiden. Og ofte får man ikke kun nej, men definitive nej. Det bliver aldrig til noget. Du skal stoppe. Der blev SEVEN MINUTES IN THE WARSAW GHETTO og mødet med erfarne mennesker som Ellen Riis og Richard Raskin et vendepunkt. Desuden har støtten fra vores regionale filmpulje været essentiel for firmaets vækst og udvikling.”

Den prisvindende kortfilm SEVEN MINUTES IN THE WARSAW GHETTO fra 2012, produceret af Ellen Riis og med manuskript af Richard Raskin, var det første professionelle projekt, WIREDFLY tog del i. Det blev startskuddet til et liv som arbejdsgiver og leder for et professionelt produktionsselskab.

Nu er WIREDFLY en etableret virksomhed med en lang række kort-, spille-, og reklamefilm såvel som computerspiludviklingsprojekter bag sig. Det betyder også, at Johans rolle er blevet udvidet fra at være den kreative skabende kraft bag projekterne til også at være arbejdsgiver for et stort hold.

“Jeg har ikke skabt virksomheden som sådan, for at den skal vokse og have mange ansatte. Det har aldrig interesseret mig. Men det at være leder er blevet en vigtig læringsproces for mig. Jeg ser det som en spændende opgave at støtte mine yngre medarbejdere, holde MU-samtaler og så videre. Det betyder jo også, at jeg i lange perioder, når der ikke er penge, kommer langt væk fra den kreative proces, men det er en nødvendighed.”

Kardemomme By i 3D

FOLK OG RØVERE I KARDEMOMME BY er produceret af det norske produktionsselskab Qvisten Animation med danske Copenhagen Bombay som co-producent. For Johan og WIREDFLY startede processen med at blive en del af produktionen med en dialog med Qvisten Animation. I første omgang skulle WIREDFLY have stået for fabrikationen af de komplekse stop motion-dukker – men så ramte coronaen og umuliggjorde processen, som krævede en masse rejseaktivitet.

“Så de sadlede om til at lave den med 3D-animerede karakterer, men så i fysisk cinematografi. Og vi blev spurgt, om vi ville hjælpe med at lave dekorationer. Så vi har stået for al interiør i filmen i miniature-skala 1:8.”

Alle de mange små ting og rum er formet i hånden – som Tante Sofies lille kinesiske tesæt – for derefter at blive sat op i et studie, set dresset og belyst, 3D-scannet og fotograferet i de nødvendige kameravinkler, og så er karaktererne sat ind bagefter.

“Arbejdsrelationen med Qvisten Animation er skøn. Det har været en rigitg, rigtig fin oplevelse. I FOLK OG RØVERE I KARDEMOMME BY var opgaven meget fast, fordi filmens udtryk er modelleret meget direkte ud fra forfatterens egne tegninger, og nu har vi lige arbejdet sammen med dem igen på et projekt med små kortfilm over Astrid Lindgrens fortællinger med en langt mere fri proces.”

Tim Burton og operation på dyr

Evnen til at skabe et troværdigt univers er for Johan opbygget fra barnsben. Hvor inspirationen kom fra, husker Johan tydeligt:

“Troldspejlet viste et klip fra A NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS med professoren, der åbner sit skelethoved, klør direkte på hjernen og lukket det igen. Så kommer Sally og forgifter ham. Han falder om, og hun hopper ud ad vinduet. Idet hun hopper ud, går hun i stykker og syr sig selv sammen. Og jeg tænkte, at det var det fedeste nogensinde.”

Oplevelsen af at se professoren klø sin hjerne og Sallys kropsdele flyve i alle retninger gav Johan blod på tanden. Det betød, at han allerede som 11-årig begyndte at eksperimentere med stop motion-film. Inspirationen kom ikke bare fra filmenes verden, men også en evne til at observere og se skønheden og det fascinerende i mekanismer, processer og hverdagens detaljer – som landmanden på marken, der kører i sin traktor, bedstefaren, der byggede møbler, eller faren, der arbejdede:

“Jeg kunne sidde i timevis og se min far operere dyr. Han var dyrlæge. Det med at åbne et dyr op og se det indeni, og hvordan han syede det sammen igen. At kunne eksperimentere med at tage blodet ud og kigge igennem det i mikroskop. Den stoflighed, der er i det.”

Måske er det netop den stille vestjyske verden med landmanden, møbelsnedkeren og dyrlægen, som lever med videre i Johans og WIREDFLYs universer. Stille, skrøbelige, detaljerede og smukke verdener får liv i de 300 m2 i Sydhavnen. Når man spørger Johan til det melankolske univers, svarer han eftertænksomt:

“Ja, det, synes jeg, er helt rigtigt. Selvom jeg ihærdigt prøver at lave noget, der er fyldt med farve og glæde, så ligger der stadigvæk sådan en dyb melankoli i det hele. Jeg blev bestilt til at lave en børnekortfilm til CPH:DOX sammen med en anden filmskaber fra Uganda. Og den er fyldt med farve og virkelig glad, men den handler også om død, tab og drømme på en meget melankolsk måde.”

Nye rammer i den nye Sydhavn

Der er ikke tid til at hvile på laurbærrene hos WIREDFLY. Produktionen af “Vokabulantis” fortsætter frem til slutningen af 2025. Der er gang i udviklingen af to tv-projekter samt et par spillefilm og flere computerspil, og sideløbende varetager selskabet bestillingsopgaver til byggeafdelingen. Og drømmen er at udvikle på det, WIREDFLY er bedst til.

“Der er ikke ret mange i verden, der kan bygge dukker i det niveau, som vi kan bygge her. Det er meget specialiseret og svært at lykkes inden for, fordi det er så sparsomt med opgaver. Men det er mit største hjertebarn at have en stor velfungerende afdeling til at bygge dukker. Den vil jeg bygge videre på, så vi måske bliver dem, der bliver udvalgt til de helt store produktioner – måske Wes Andersons næste?”

Store ambitioner kræver plads. Og det er der også en plan for. WIREDFLY har lagt billet ind på en etage i ét af byggerierne i den nordlige del af Sydhavnen, ved siden af Filmby Aarhus. 600 m2, der skal stå klar til at huse fremtidens WIREDFLY i slutningen af 2025. Rammerne ændrer sig, men for Johan og hans kolleger er målet og appellen ved arbejdet hele tiden det samme:

“Jeg tror først og fremmest, det er verdenerne. Stemningen og karaktererne. At opbygge en fiktiv verden, hvor nogle karakterer lever, og man lever sammen med dem og udvikler dem. Man lærer karaktererne at kende, og de begynder at få deres eget liv. Det er det største.”

Fakta

Johan Oettinger er film- og spilinstruktør og indehaver af WIREDFLY.

Johan er født i 1984 i Vestjylland. Han bor i dag i Højbjerg ved Aarhus med sin kone og to børn.

WIREDFLY blev etableret i 2006, og siden 2009 har de haft til huse i Sydhavnen.

WIREDFLY er et stop motion-animationsstudie med speciale i animerede stop motion-kortfilm, -spil og bestilte projekter – ofte elementer til spillefilm.

“Vokabulantis” er WIREDFLYs største aktuelle projekt. Et computerspil, som virksomheden laver i samarbejde med bl.a. Kong Orange og forfatter Morten Søndergaard. Spillet er finansieret i udviklingsfasen af DFI, Den Vestdanske Filmpulje, EU Media og Undervisningsministeriet. Nu produceres det med en større international investering i ryggen.

Se trailer til FOLK OG RØVERE I KARDEMOMME BY.

Se trailer til Johans første professionelle produktion, SEVEN MINUTES IN THE WARSAW GHETTO.

Den Vestdanske Filmpulje

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Få beskeder om ansøgningsrunder, calls, nyheder, events og meget andet.