Skip to content

Mød det lokale filmmiljø: Anne Mette Vestskov

Når efterårets store familiefilm BØRNENE FRA SØLVGADE rammer biograflærredet den 10. oktober, er det ikke kun med en farverig fortælling til børn. Til filmen knytter sig nemlig også en fortælling om holdet bag produktionen med Anne Mette Vestskov i den centrale rolle som produktionsleder. Med en baggrund inden for psykologi og ledelse har hun arbejdet sig ind i det aarhusianske filmmiljø og etableret sig som en markant stemme. I portrættet her kan du få indblik i Anne Mette Vestskovs freelance-tilværelse, som er drevet af en passion for at skabe magi til det store lærred.

Anne Mette Vestskov har været produktionsleder på den nye familiefilm BØRNENE FRA SØLVGADE. Foto: Ray Løvschal.

I portrætserien ’Mød det lokale filmmiljø’ sætter Den Vestdanske Filmpulje fokus på nogle af de spændende profiler, som arbejder professionelt med tv, film og animation i Filmpuljens medlemskommuner.

Af: Sofie Themsen / somt@aarhus.dk

 

Den tunge metaldør knirker mekanisk, da den bliver skubbet op. På den anden side af døren er der sort, så langt øjet rækker. På vægge, gulve og lofter. Kun brudt af det stålfarvede hejseværk i loftet med store sandsække hængende ned.

Vi møder Anne Mette Vestskov i Studie 1 i Filmby Aarhus – en 576 kvadratmeter stor black box hvor flere af scenerne til efterårets nye familiefilm BØRNENE FRA SØLVGADE er optaget.

– Jeg er fascineret af alt det, der skal til for at lave en lillebitte scene til en film. Det er eventyret i at skabe noget, der kun findes, fordi vi får det til at ske sammen, lyder det fra Anne Mette Vestskov.

Under optagelserne til familiefilmen var studiets sorte flader omdannet til en farverig lejlighed med mønstret tapet, pastelfarvet service og solskinsfyldte vinduer. Og blandt kulisser, kameraer og børneskuespillere var det Anne Mette Vestskovs opgave at holde styr på optagelserne som produktionsleder på filmen.

– På filmsettet laver vi noget magi sammen i en meget kort periode. Og det er det, jeg elsker allermest ved mit arbejde.

Lige nu ligger studiet mørklagt hen og røber ikke noget om den magi, der ofte bliver skabt der. Til gengæld røber turen hen til studiet meget om Anne Mette Vestskovs tilhørsforhold til det lokale filmmiljø. Der bliver uddelt nik, smil og ’hej’ til de mange forbipasserende – ikke blot for høflighedens skyld men fordi Anne Mette er et kendt ansigt i miljøet og derfor kender mange lokale filmarbejdere.

– Min rolle er at få alle de forskellige afdelinger på en produktion til at arbejde sammen. Alle afdelinger sender en masse balloner op, og mit arbejde er at fange dem og binde dem sammen til et samlet hele, så vi kan skabe noget fedt sammen. På den måde er jeg bindeleddet mellem alle dele af produktionen på alle niveauer, og det trives jeg rigtig godt med.

 

Ledelse møder showbiz

Anne Mette Vestskov voksede op i Risskov nord for Aarhus med to ældre søstre. Faren var direktør i et iværksætterfirma, og moren var leder inden for det offentlige:

– Det er nok derfor, projektledelse ligger så godt til mig, siger Anne Mette med et smil på læben.

Det kom derfor heller ikke som en overraskelse, da hun i 2012 blev kandidat i Psykologi fra Aarhus Universitet med speciale i ledelse og erhvervspsykologi.

Men efter studietiden havde hun lyst til at prøve kræfter med noget andet, og her var det nærliggende for hende at kigge ind i den kreative branche.

– Jeg er vokset op i en dansehal, fordi begge mine forældre dansede standarddans ved siden af deres arbejde. Så ligesom min interesse for ledelse kommer fra mine forældre, så er det nok også derfra mit showbiz-gen kommer.

Efter studiet flyttede Anne Mette til København, og gennem nogle bekendte fik hun kontakt til Anders Breinholt og Ricco Wichmann, som netop havde startet produktionsselskabet Pineapple Entertainment efter de første succesfulde år med Natholdet. Og de søgte en fast koordinator til produktionsselskabet:

– Jeg blev ansat på mine blå øjne. Jeg havde ingen erfaring med at lave tv, men jeg sagde til dem: ’Jeg ved, at jeg kan det her, det må I sgu kunne mærke’. Og det troede de på. Derefter gik der ikke særlig længe før, jeg blev produktionsleder på nogle dummyer og mindre tv-shows.

Og selvom showbiz og erhvervspsykologi i manges ører lyder som to verdener, der ligger langt fra hinanden, så hænger det kreative- og ledelsesmæssige aspekt godt sammen for Anne Mette:

– For mig er der en stor kreativitet forbundet med at være produktionsleder. Det kunstneriske skal spille sammen med det økonomiske, og det kan kræve kreative løsninger i sig selv. Jeg har et bestemt budget til at løse mine opgaver, men nogle gange opstår der ideer undervejs, så man må sadle om på bekostning af andet. Og så handler det om at tænke kreativt for at få alle ender til at mødes, så vi stadig får den bedste film ud af det.

 

En autodidakt levevej

Med foden indenfor i tv-branchen fik Anne Mette Vestskov lynhurtigt skabt sig et netværk. Og efter blot et par år i København blev tv-produktionerne løbende suppleret med reklamefilm, musikvideoer og afvikling af store, danske festivaler.

– Jeg trives bedst med en variation af projekter, hvor jeg laver noget forskelligt, og hvor jeg har fri et par dage eller uger mellem projekterne. Det kræver meget is i maven at være freelancer, men omvendt har jeg en frihed til selv at bestemme, hvad jeg siger ja og nej til, så jeg kan fylde min kalender med det, jeg synes, der er sjovt, fortæller Anne Mette.

Den hurtigvoksende karriere nåede også at byde på et udlandseventyr i Miami som en del af holdet bag tv-serien The Tattoo Shop, inden Anne Mette vendte hjem til Aarhus for at prøve kræfter med sin første spillefilm KOLLISION i 2019. Hendes interesse for spillefilm voksede sig hurtigt større, og i 2020 startede hun sit eget produktionsselskab:

– Jeg fandt lynhurtigt ud af, at jeg ikke har drivkraften til alt det arbejde, der ligger før og efter en optagelse. Mine kræfter er givet bedst ud på at få det hele til at gå op i en højere enhed på set med fingrene i mulden sammen med det tekniske hold og resten af produktionen.

Samtidig kom Covid-19 pandemien og pressede film- og tv-branchen, så Anne Mette lukkede hurtigt sit produktionsselskab og fortsatte tilværelsen som freelance produktionsleder.

Som produktionsleder står hun for at sætte holdet med alle de funktioner, som produktionsselskabet ikke allerede har besat – det gælder alt lige fra fotografer, dekoratører og lysfolk til makeup-artister og runnere. Derudover står hun for at lave aftaler med leverandører, revidere budget og koordinere alt mellem de forskellige dele af produktionen.

– Den her branche er meget rolleopdelt, og derfor er det vigtigt, at alle trives i hver sin afgrænsede rolle og samtidig har respekt for det arbejde, alle andre laver. Og efter min korte periode som selvstændig, er jeg blevet meget klar over, hvad det er for en rolle, jeg ønsker at udfylde.

Og enten har man det, der skal til for at klare sig i branchen, eller så har man det ikke, som Anne Mette formulerer det – og der er ingen tvivl om, at hun har det.

– Jeg har skabt mit eget brand og min egen værdi. Og det har jeg gjort helt autodidakt, fordi jeg er drevet af en passion for filmmediet og en passion for at skabe noget større i samarbejde med andre. Det er en virkelig fed følelse, at jeg har bygget den vej op for mig selv.

Lokal filmmagi

Efter flere år i København holder Anne Mette Vestskov fast i, at filmmiljøet i Aarhus er noget helt særligt. Derfor var hun klar i spyttet, da den lokale instruktør Mehdi Avaz ringede og spurgte, om hun ville være produktionsleder på BØRNENE FRA SØLVGADE:

– Det blev et meget hurtigt ja, siger Anne Mette med glæde i stemmen.

Anne Mette Vestskov og Mehdi Avaz kender hinanden fra filmmiljøet og har tidligere arbejdet sammen på spillefilmen KOLLISION fra 2019. Derfor var det oplagt for begge parter at arbejde sammen på en ny aarhusiansk produktion.

Familiefilmen BØRNENE FRA SØLVGADE er baseret på en børnebog af samme navn, som den aarhusianske forfatter Renée Toft Simonsen står bag. Hun har også har skrevet manuskript til filmen, og Stephanie Wiese har produceret filmen for det aarhusianske produktionsselskab Rocket Road Pictures. Med støtte fra Den Vestdanske Filmpulje er størstedelen af filmen optaget i Aarhus på location og i studie med filmarbejdere fra Filmpuljens område som en del af holdet.

– Jeg elsker filmmiljøet i Aarhus, for alle vil hinanden det bedste. Og over de seneste år er der kommet en virkelig god kerne af dygtige A-folk. Det er megafedt, at vi kan byde ind med så høj en kvalitet, når der skal sammensættes forskellige filmhold.

Når Anne Mette bliver kontaktet om en spillefilm, har hun typisk fem til seks ugers forberedelsestid, inden der følger en optageperiode i cirka samme længde. Efter optagelserne har hun et par uger til at runde af, inden hun overlader sidste del af processen til det hold, der laver filmen færdig.

Det betyder, at hun endnu ikke har set den endelige version af BØRNENE FRA SØLVGADE, og derfor glæder hun sig til gallepremieren i Musikhuset Aarhus den 5. oktober:

– Det er altid en special følelse at slippe en film efter en intens optageperiode. Men der er samtidig noget magisk ved at sætte sig i biografsædet og først se det endelige resultat der.

Til trods for at Anne Mette kun har oplevet filmen bag kulisserne, så er hun ikke i tvivl om resultatet.

– Det er den film, jeg er allermest stolt af. Jeg tror, den kommer til at sætte mange nye standarter både i forhold til genren, tematikken og det visuelle. Det er bare en virkelig god film.

 

Frihed og fremtidsdrømme

Tilbage i Studie 1 på Sydhavnen i Aahus toner de sorte flader stadig frem. Men inden længe forvandles lokalet til en stor scene omgivet af publikumsrækker, når Anne Mette Vestskov skal være afviklingsleder på den lokale mediefestival THIS.

For selvom Anne Mette drømmer om at lave endnu flere spillefilm fremover, så er det fortsat freelance-tilværelsens varierende opgaver, der giver hende energi i hverdagen.

– Jeg drømmer om at kunne blive ved med at tilrettelægge mit eget arbejdsliv. Det er den vildeste frihedsfølelse, at jeg kan sige ja til de projekter, der inspirerer mig og samtidig sørge for at have tid til at puste ud. Det er en vigtig balance for mig, som jeg gerne vil tænke endnu mere ind fremover. For det jeg laver er alt for sjovt til, at man arbejder sig selv ned.

Og den afvekslende kalender med vigtige pusterum er med til at holde Anne Mettes ambitionsniveau højt – ikke kun på egne vegne men på hele branchens vegne. For hun brænder for at styrke filmbranchen i Aarhus og for at være med til at bane vejen for, at endnu flere lokale talenter får plads på det store lærred:

– Det er en drøm for mig at se flere A-funktioner fra Aarhus på danske spillefilm. Der er mange dygtige folk her, som indimellem bliver overset, men jeg håber, at jeg gennem BØRNENE FRA SØLVGADE og mine fremtidige projekter kan være med til at statuere et godt eksempel, runder Anne Mette Vestskov af.

Fakta

Anne Mette Vestskov er født i 1983 i Risskov. I dag bor hun i det centrale Aarhus med sin datter på 18 år, sin kæreste og deres to sammenbragte hunde.

Anne Mette har en kandidat i Psykologi fra Aarhus Universitet med speciale i ledelse og erhvervspsykologi. Efter studietiden har hun arbejdet sig ind i film- og tv-branchen.

I rollen som produktionsleder har Anne Mette været en central del af holdet bag den nye familiefilm BØRNENE FRA SØLVGADE. Tidligere har hun været produktionsleder på spillefilmene Kollision, Hvidstensgruppen 2 og Mand Op. Derudover har hun været inde over en lang række reklamefilm, tv-produktioner, musikvideoer og danske festivaler som blandt andet indspilningsleder og afvikler.

Se traileren til Børnene fra Sølvgade og få et glimt af den filmmagi som Anne Mette Vestskov har været med til at skabe.

Den Vestdanske Filmpulje

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Få beskeder om ansøgningsrunder, calls, nyheder, events og meget andet.