Mød det lokale filmmiljø: Klement Thorst
Når sci-fi kærlighedsdramaet 'For evigt' ruller over biograflærredet fra den 18. april, kan man få indblik i Klement Thorsts kreative rekvisitter og scenografi. Klement Thorst driver konstruktionsvirksomheden Burning Snail i Odder, som blandt andet har bygget en bevægelig og interaktiv ubåd til filmen, som er støttet af Den Vestdanske Filmpulje. Det er den største opgave, virksomheden har løst til dato, men det har ikke altid ligget i kortene, at Klement skulle leve af at bygge rekvisitter og scenografi til film. Kom med ind i hans kreative univers, der er blevet til ad omveje.

I en metalreol på bagvæggen ligger de stakket op. Først runde, aflange og firkantede. Så smalle, brede og høje. Jernrør i forskellige størrelser og udformninger. Klement Thorst står bøjet over et svejsebord ved siden af.
Vi møder ham i Burning Snails lokaler i Odder – et 500 kvadratmeter stort værksted med et tilstødende lokale på samme størrelse, som bruges til studieudlejning. Blandt jernrør, skruer og store maskiner toner skulpturelle værker frem i forskellige dele af tilblivelsesprocessen. På en konstruktion båret af fire gamle vognhjul står en brun tidsmaskine med et rustent tandhjul og håndtag på siden.
"Det er altid billederne, der har drevet mig. Dét at kunne bygge forskellige miljøer og universer op og fortælle noget i det visuelle. Det har altid været den måde, jeg har udtrykt mig på," lyder det fra Klement Thorst.
Tidsmaskinen er bygget til filmen Julemandens datter 3, og rekvisitter som den har Klement Thorst bygget mange af de seneste ti år.
"Rekvisitter skal ikke kun se flotte og realistiske ud, de skal også føles rigtige, når man rører ved dem. Med tidsmaskinen har jeg forsøgt at skabe et udtryk, der får en til at tænke, okay den her kan måske godt kan tage os tilbage i tiden."
Klement har drevet konstruktionsvirksomheden Burning Snail siden 2015. Han har ingen ansatte, men hyrer gode folk ind, når hans egne to hænder er for lidt, eller når han har brug for at blive inspireret af nogen, der er dygtigere end ham, som han selv beskriver det. Og selvom han driver virksomheden som et one-man-band, omtaler han altid Burning Snail som ’her hos os’ eller ’vi gør ofte sådan’.
"Det er ikke kun min fortjeneste, at Burning Snail lykkes så godt. Det skal også tilskrives alle de folk, der tager del i de enkelte projekter."
Alt efter behov hyrer han alt fra gamle tømrermestre til teaterteknikere ind, og hans samarbejdspartnere har derfor en bred pallette af kompetencer. Den beskrivelse passer også meget godt på ham selv, for Klement kommer med en bred vifte af erfaring, der aldrig har været målrettet noget bestemt.
En kringlet karrierevej
Klement Thorst voksede op i Hjortshøj nord for Aarhus, og i den lokale folkeskole blev han præsenteret for de traditionelle karriereveje.
"I syvende klasse var jeg i praktik som tømrer, og så havde jeg ligesom prøvet det. Derefter vidste jeg, at jeg aldrig skulle være tømrer, griner han."
I dag lever han af at bygge med mange forskellige materialer, men det har aldrig været selve håndværket, der har drevet ham. Det har snarere været de visuelle og eventyrlige universer:
Jeg har ikke læst tegneserier, jeg har kigget tegneserier. Siden jeg var helt lille, har det været billederne, jeg har fundet interessante. Og så har jeg altid haft en forkærlighed for film. I min folkeskole kunne man få lov til at lave film, så jeg lavede uendelig mange storyboards med den ene tændstikmand efter den anden.
Begge forældre var socialpædagoger, men ved siden af arbejdet spillede faren amatørteater. Klement begyndte selv at bygge rustninger til rollespil, og han har altid været god til at bruge sine hænder, som han ydmygt beskriver det. Efter folkeskolen fik han arbejde på en række værksteder hos nogle mindre teatre og i mange år troede han, at han skulle leve af at lave lys til sceneopsætninger. Han søgte blandt andet ind på Statens Teaterskole som lysdesigner, men efter et afslag og flere korte forløb på en håndfuld filmskoler startede han på uddannelsen som teatertekniker på Aarhus Tech i 2006. Her blev et svejsekursus en øjenåbner for ham:
"Jeg fik lov til at svejse og sætte alt muligt jern sammen. Det var fandme fedt, og jeg var samtidig rigtig god til det. Så i stedet for at hænge på lysmanden i mine forskellige praktikperioder, begyndte jeg at hænge ud på værkstederne, hvor jeg kunne svejse endnu mere."
Efter uddannelsen flyttede han til København og fik arbejde på Østre Gasværk Teater. Her havde flere af kollegaerne deres eget lille værksted ved siden af jobbet – men hvor de fleste arbejdede med træ, slog Klement og hans kammerat sig ned for at arbejde med jern. Det blev det første spæde skridt til Burning Snail.
Fakta
Klement Thorst er født i 1983 og vokset op Hjortshøj. I dag bor han i Saksild med sin kæreste og deres to fælles børn på henholdsvis 9 og 4 år.
Klement er uddannet teatertekniker fra Aarhus Tech, og i 2015 startede han konstruktionsvirksomheden Burning Snail i Odder.
Burning Snail bygger kulisser og rekvisitter til film og tv og tilbyder studieudlejning.
Virksomhedens arbejde kan opleves i spillefilmen For Evigt, som har biografpremiere den 18. april. Til filmen har Burning Snail produceret en ubåd og det kontrolrum, der er tilknyttet ubåden samt to scenografier på henholdsvis restauranten Keyser Social og cocktailbaren Loulou i Aarhus.
Burning Snail har tidligere løst opgaver for spillefilm som Du Forsvinder, Julemandens Datter 3, Hvidstensgruppen 2, Nattevagten 2, Bamse og Rose.
Se traileren til For Evigt og få et glimt af Burning Snails ubåd.