Mød det lokale filmmiljø: Rasmus Frøkjær Justesen

Den kommende tid sætter DVF fokus på nogle af de mange spændende mennesker, der arbejder med film, tv, spil og animation i vores område. Den første profil er Rasmus Frøkjær Justesen på 33 år, som er filmmanuskriptforfatter og location manager med base i Aarhus. Han har netop afsluttet sit til dato største projekt som manuskriptforfatter, serien Hotel Paradis, som han har udviklet sammen med Kasper Rune Larsen. Serien, der består af otte afsnit af 15-17 minutter, får verdenspremiere i dag kl. 11.45 i Zoo Palast under Berlinalen.

Hotel Paradis – en pudsig jysk fortælling
Rasmus Frøkjær Justesen og Kasper Rune Larsen er begge uddannet fra Super8 og skaber historier, der skildrer livet i det jyske. Rasmus Frøkjær Justesen så en anledning til at afprøve et samarbejde, da New Danish Screen i 2017 havde åbent call for webserier. De to udviklede en ide, som endte med at blive udvalgt til produktionsstøtte. Serien, som har fået navnet Hotel Paradis, blev produceret i sommeren 2018 og får i dag verdenspremiere på Drama Series Days under Berlinalen.

Rasmus Frøkjær Justesen fortæller om Hotel Paradis:
”Det er mødet mellem to forskellige verdener, der danner grobund for fortællingen. Der var noget sjovt i en kulturradikal ung mand, der bliver udsat for noget meget vestjysk. Overordnet handler serien om det pudsige forhold mellem arv og miljø.”

Han fortsætter:
”Jeg vil gerne lave fortællinger, som er forankret et bestemt sted, hvor location er mere end bare et sted, hvor man filmer, men spiller en rolle og er en aktiv del af fortællingen. Med Hotel Paradis var det også meget vigtigt for os, at det ikke skulle være en overgøglet provinsfremstilling. Det skulle være pudsigt og have kant, men vi vil ikke pege noget ud og grine af det – så hellere trække tæppet fra og med et kærligt nik sige ”prøv at se det her.” Og provinsens persongalleri har bare rigtig meget at byde på og kan foldes ud på mange forskellige måder. Hver historiefortæller har jo sit blik, men det er vigtigt for mig, at jeg har både hjernen og hjertet med i det, jeg skildrer – og jeg nærer en stor kærlighed til de lidt finurlige typer, vi har her på fastlandet,” smiler han.

Rasmus Frøkjær Justesen har udviklet koncept og manus til serien Hotel Paradis.

Aarhus’ filmmiljø – flere nuancer på provinsfortællinger
Rasmus mener, at der mangler flere forskellige fortællinger fra det jyske, for fremstillingerne af provinsen på film og tv har som oftest to mulige grundplot: Enten er det nogen, der ankommer, eller nogen, der tager afsted. Han vil gerne lave historier, der dvæler ved dem, der bare er i det.

”Det handler hele tiden om flugt, ”get the fuck out”, eller at gå til grunde i det som nyankommet. Det er lidt ensidigt. Jeg kunne godt tænke mig at se nogle flere vinkler på det i fremtiden. Med det nye filmforlig, hvor de regionale filmfonde bliver tilgodeset, kommer der sandsynligvis også til at ske. Både fordi flere kommer herover, fordi der er en gevinst i det, men man kan også håbe, at det kaster flere lokale fortællinger af sig.”

Rasmus fortæller videre om sit forhold til det aarhusianske filmmiljø:
”Grundlæggende så tror jeg på projektet Filmby Aarhus, og det er tydeligt for mig i de år, jeg har været aktiv, at der er gang i en stor udvikling. Det lokale produktionsmiljø har solidt fodfæste, og samtidig får flere og flere får øjnene op for, at der foregår noget fedt herovre. Så det er helt klart et bevidst valg for mig at blive i Aarhus. Fordi jeg tror på det og gerne vil se, hvad det videre kan udvikle sig til.”

Trailer for Exit Neverland, Rasmus Frøkjær Justesens afgangsfilm fra Super8.

Filmkarrieren – en benhård rejse
Rasmus Frøkjær Justesens karriere blev hurtigt skudt i gang, da hans afgangsfilm på Super8, Exit Neverland, blev nomineret til en Robert og vandt Best Student Film ved European Independent Film Festival. Men det krævede en del arbejde at nå dertil.

”Det er et drive, jeg har. Jeg har altid lavet film for sjov i skolen og gymnasiet og som hobbyprojekt, og jeg har skrevet, siden jeg var helt lille. I 2009 fik jeg arbejde ved Aarhus Filmfestival, og samtidig havde jeg et kursus på Aarhus Universitet, hvor man lærte, hvordan man som filmskaber går fra at stå med en ide til at få den ud i livet. Det var nok der, det for alvor gik op for mig, at der jo faktisk er nogen, der lever af det – og at jeg faktisk kunne gøre det til en levevej,” fortæller Rasmus.

En praktikplads ved Picturewise Film og en efterfølgende korttidsansættelse var Rasmus’ indgangsbillet.

”Så havde jeg min daglige gang i Filmbyen og lærte folk at kende. Der fik jeg hænderne beskidte, fik meget ansvar og mulighed for at sidde med forskellige ting, som jeg lærte meget af. Det gjorde rigtig meget, at der lige var én, der troede på mig og gav mig lov til at vise, hvad jeg faktisk kan. Det er også en del af det, at det er benhårdt. Det kræver, at man virkelig vil det og er god til det, men så kan det også lykkes.”

Karrieren som location manager og scout startede på filmen Alle for to, så Sorg og glæde, og Rasmus har også fast arbejdet på TV2-serien Badehotellet i nu seks sæsoner.

”Det er jo en lille branche, og når en line producer skal til Jylland, så ringer de til den line producer, der sidst var i Jylland og spørger, hvem de brugte. Og så var der jo nok én, der har sagt et eller andet positivt, for så tog det ene det andet. Jeg fandt ud af, at jeg var god til det. Jeg har fundet en metode til at finde locations og sikre dem. Vi er gode venner med vores midlertidige naboer. Alt fra parkering til hvis der er nogen, der klipper hæk eller kører motorsav. Jeg har det nødvendige produktionsknowhow og kendskab til det geografiske. Jeg er god til at danne mig et overblik over en by og et område og til at forstå, hvad en scenograf, fotograf eller instruktør forventer sig af en location, og hvad den skal kunne.”

Nu har Rasmus en todelt karriere, hvor han skifter mellem at arbejde med locations på andres produktioner og at udvikle sine egne projekter som manuskriptforfatter. Og han nyder kombinationen af de to ellers meget forskellige opgaver.

”Der var en fotograf på et tidspunkt, der påpegede, at det var jo en ret ulige blanding, men for mig er det en god vekselvirkning. At skrive kan være meget ensomt. Man sidder i mange timer ofte hele natten og finder på og vil ikke snakke med for mange mennesker om projektet, fordi man ikke vil forpurre sin egen vision eller udtryk, før man synes, den er der. Og det er jeg egentlig for social til. Så kan jeg komme ud på et set med berøringsflade med måske op til 100 mennesker på en dag.”

Han fortsætter:
”Det er faktisk en fordel for mig, for jeg vil ikke unødigt skrive til en film, at Aarhus brænder, for ved, hvad det betyder i produktionsfasen. Man skal selvfølgelig også passe på, det ikke bliver en hæmsko. Men samtidig kan jeg sidde og skrive til en specifik location, som jeg ved findes, og som jeg har adgang til, fordi jeg har været der før. Så det kan jo både hæmme og fodre en kreativitet.”

Rasmus under optagelserne til filmen Kollision på havnen i Frederikshavn, december 2018 .

Fremtid – porteføljen udvides
Efter først at have haft barsel og derefter koordineret locations på to store spillefilm – Undtagelsen og Kollision – glæder Rasmus sig nu til at dykke ned i skrivearbejdet igen.

”Jeg skriver på både en spillefilm og en tv-serie lige nu, som begge udspiller sig i Jylland. Det er her jeg gerne vil forankre mine historier, og jeg glæder mig til at folde flere fortællinger ud fra denne del af Danmark.”

Og Rasmus lader sig ikke indskrænke af de to titler, han har indtil nu. Han vil udvide porteføljen og eksempelvis kaste sig ud i at instruere noget mere, når det rigtige projekt og den rigtige mulighed kommer. ”Nu har jeg brugt nogle år på at finpudse mine skrivekompetencer, men savner også at fortælle tingene i den del af skabelsesprocessen, så det vil jeg gerne vende mere tilbage til.”

Hotel Paradis vises som en del af Drama Series Days 12. februar kl. 11.45 i Zoo Palast, Berlin.

Men allerførst går turen altså til Berlin, hvor Rasmus, Kasper og producenten Henrik Underbjerg lige nu viser Hotel Paradis frem for den internationale filmbranche. Det er Rasmus’ første besøg på Berlinalen.

”Drama Series Days er en mulighed for at vise den frem for branchefolk fra hele verden, og så er det spændende at se, om det kan udvikle sig til noget mere. Ud over at vi har nogle invitationer, vi kan dele ud af, er det er jo ikke til at vide, hvem der kan sidde nede i salen, og måske sidder der lige den rigtige person til vores projekt i en af biografstolene i dag.”

Den danske premiere på Hotel Paradis er endnu ikke fastlagt.


Fakta om Rasmus Frøkjær Justesen

Rasmus (født 1985) er uddannet Cand. Mag i Nordisk Sprog og Litteratur med sidefag i Film og Medier og blev uddannet manuskriptforfatter på Super8 i 2013. Han er opvokset på Djursland og flyttede til Aarhus i 2005.

Rasmus Frøkjær Justesen ejer med en partner firmaet Jysk Filmlocation og arbejder som location manager på andres produktioner samtidig med, at han selv udvikler film- og tv-produktioner som initiativtager og manuskriptforfatter.

Han har netop afsluttet to store produktioner som location manager – begge er film, der er støttet af Den Vestdanske Filmpulje: Undtagelsen af Fridthjof Film instrueret af Jesper W. Nielsen og Kollision af Rocket Road Productions og brødrene Avaz.

Rasmus har desuden arbejdet med locations på produktioner som Du forsvinder, Dicte, Badehotellet, Sorg og Glæde og 9. april.

Som manuskriptforfatter har han skabt kortfilmene Exit Neverland, Ude på Landet, Mellem Træerne og Den lille død, samt en række kortfilm, der er udviklet specifikt til børn med autisme.

Rasmus fungerer også som gæsteunderviser på VIA Multiplatform Storytelling and Production, European Film College i Ebeltoft og Station Next.